четвртак, 13. март 2014.

Rođaci putnika besni zbog nagađanja Malezije

Kina i Vijetnam kritikuju Kuala Lumpur da im šalje „haotične informacije”, zbog čega više ne znaju gde da traže ostatke letelice
Potraga se nastavlja, mada nije jasno gde treba tražiti malezijsku letelicu (Foto Rojters)
I dalje se ne zna šta se dogodilo s nestalim avionom „Malejža erlajnza” koji je u subotu nestao bez traga, a Malezija, od koje se očekuje odgovor na ovo pitanje, juče je izazvala bes rođaka putnika i zabunu među zemljama regiona, nudeći i dalje samo nagađanja, kontradiktorne informacije i opovrgavanje onoga što je ranije saopštavala o letu MH370.
Malezijske vlasti nisu isključile prvobitnu pretpostavku da je letelica sa 239 putnika i članova posade završila u Južnom kineskom moru, što je na putu od Kuala Lumpura, odakle je avion krenuo, do Pekinga, koji je bio odredište. Kuala Lumpur je poricao prekjučerašnje informacije koje su stizale iz malezijske vojske da se avion okrenuo i završio na sasvim drugoj strani, daleko od Južnog kineskog mora, na drugoj strani Malajskog poluostrva, odnosno u zalivu Malaka.
Ipak, ako je to dezinformacija, nije jasno zašto se pretražuje i Malaka. Malezija je, prenose svetske agencije, iznela i treću pretpostavku – da se avion survao u blizini tajlandskog turističkog raja Puketa, u Andamansko more, a pretraga je proširena i na ove vode, gde su u pomoć priskočile i indijske snage. Opet je, navodno, malezijski vojni radar primetio nešto što bi mogla da bude krhotina aviona u blizini Puketa.
Zbog toga što stalno sluša različite scenarije, javnost počinje da sumnja u sve što Malezija govori. Kako prenose svetski mediji, porodice ukrcanih na avion, koji je nestao s radara nešto posle prelaska iz malezijskog u vijetnamski vazdušni prostor, očajne su zbog nedostatka informacija. Sudbina „boinga 777-200” ostaje jedna od najtajnovitijih u istoriji letenja.
Iz Kuala Lumpura saopštili su da je pilot, napuštajući malezijski prostor, kazao: „U redu, laku noć”, što bi trebalo da nagovesti da je u tom trenutku sve bilo pod kontrolom. On nije javio da ima tehničkih problema, avion se, po svemu sudeći, nalazio na visini od 10.600 metara i na najsigurnijem delu putovanja, terorizam i otmica su zasad isključeni, a opet – olupina nije pronađena, iako je traže 42 broda i 39 aviona iz više od deset zemalja.
Neke od tih država ne kriju da su frustrirane ponašanjem Kuala Lumpura. Kina, čijih je 154 državljana bilo na letu, saopštila je da su informacije koje pruža Kuala Lumpur „prilično haotične”.
„Konfuzije ima jedino ako vi želite da vidite stvari kao konfuziju”, odgovorio je malezijski ministar saobraćaja Hišamudin Husein, a preneo AFP.
Međutim, žali se i Vijetnam. Tamošnje vlasti kažu da više ne znaju gde da traže krhotine letelice i da će smanjiti napore jer primaju „oskudne i zbunjujuće informacije iz Malezije”, pri čemu iz dva pokušaja nisu dobili odgovor na pitanje da li se avion okrenuo i završio daleko od vijetnamskih voda.
U međuvremenu stižu informacije koje još ne vode do konkretnog traga. Tako je Vijetnam primio dojavu Novozelanđanina koji radi na naftnoj platformi u blizini vijetnamskog mesta Vung Tau i koji tvrdi da je spazio jedan „zapaljeni objekat”.
Advokat Stiv Marks, koji je zastupao rođake nastradalih u letu „Er fransa” 2009. iznad Atlantika, izjavio je da je veoma sumnjičav prema informacijama koje stižu iz Malezije.
„Terorizam i samoubistvo pilota nisu verovatni. To se ne može sasvim isključiti, ali na tome ne treba da bude fokus”, kazao je Marks, dodavši da će uzrok pre biti iznenadni tehnički problem, odnosno potpun i katastrofalan kvar.
I dalje nema objašnjenja zašto pilot nije slao signale za pomoć, jer se veruje da je radio-veza i u slučaju havarije dostupna. Informacije iz „Boinga” i „Malejža erlajnza” su šture, a malezijska aviokompanija oglasila se rečima da je „šokirana” onim što se iznosi u javnost o kopilotu na letu MH370 Fariku Ab Hamidu.
Australijskom Kanalu 9 javila se turistkinja iz Južne Afrike tvrdeći da je Farik Ab Hamid njenu prijateljicu i nju pozvao u pilotsku kabinu tokom jednog leta pre tri godine, pri čemu je jasno prekršio pravila.
Dok „Malejža erlajnz” obećava da će ispitati ove navode, rođaci kineskih putnika ostaju zajedno u jednom pekinškom hotelu, zahtevajući od Kine i Malezije da im saopšte istinu o najmilijima.
----------------------------------------------
Zašto zvone telefoni nestalih
Stručnjaci su rođacima putnika skrenuli pažnju da ne bi trebalo da zaključuju ništa iz činjenice da telefoni nekih ukrcanih i dalje zvone. Rašireno je mišljenje da se zvonjava čuje samo kada su mobilni aparati u dometu i s punim baterijama, što je, budući da je od nestanka letelice prošlo pet dana, samo još više zbunilo javnost i rasplamsalo neverovatne teorije zavere. Međutim, eksperti za telekomunikacije objašnjavaju da to što telefon zvoni ne znači da je veza stvarno uspostavljena već da je to signal koji mreža šalje broju koji neko okreće.
J. Stevanović

Нема коментара:

Постави коментар