среда, 12. март 2014.

Političari u očima psihologa i sociologa: Grešili smo, nećemo više

Kampanja za izbore 16. marta je najdosadnija do sada, jer se zna ko je pobednik, a trka se vodi za prvu pratilju SN
Ovako sagovornici „Blica” komentarišu dosadašnji tok kampanje koja će biti okončana za tri dana. Psiholog Žarko Trebješanin i sociolog Jovo Bakić za naš list navode da su se u prethodnih mesec dana kao nikad do sada naslušali demagoških poruka, kao i da se za razliku od prethodnih kampanja, partije nisu bavile nacionalnim temama - Kosovom i Srbijom. Oni ocenjuju da lider URS-a Mlađan Dinkić najprofesionalnije vodi kampanju, kao i da se marketing većine stranaka bazirao na njihovim liderima.
 
SNS - Aleksandar Vučić
 
Trebješanin: SNS se obraća isključivo svojim biračima. Cilj im je da ih mobilišu za izlazak na izbora. U tom maniru su i napravili kampanju. Matrica je sledeća: ko nije sa nama, taj je uz tajkune; ko nas ne podržava, taj je protivnik Srbije i narodni neprijatelj; naši su dobri, ostali su zli. Ta crno-bela matrica obično pali. Bakić: Kampanja SNS se temelji na hapšenju Miškovića, zahvaljujući čemu je Aleksandar Vučić stekao simpatije građana. Problem je što je predvodnik čopora uhapšen, ali čopor i dalje jede ovce. Građani se nadaju da će čopor biti uništen. Lepo je nadati se.
 
DS - Dragan Đilas
 

Trebješanin: Provlačenje Zorana Đinđića kroz kampanju je prevaziđeno. Oni vrlo argumentovano mogu da kritikuju i otvaraju oči ljudima. Donekle su to i radili, ali nisam siguran da ih je običan svet čuo. Kada nekog ocrnite kao ljude iz DS, pitanje je da li će ih saslušati šta god da kažu. Bakić: Pokušavaju da animiraju birače koje su iznervirali i nagovore ih da izađu na izbore. Poručuju da su grešili, ali da su ovi sada još gori. Oni su u defanzivnoj poziciji. Zahvaljujući sve većim greškama SNS, ta bi pozicija mogla dati rezultat u budućnosti.
 
SPS - Ivica Dačić
 

Trebješanin: Stavili su sve na jednu kartu - Ivicu Dačića. On je simbol svega što oni nude. Nisam siguran da im je to pametno, jer je pitanje da li je on nesporno prihvaćen, jer ima mnogo repova. Bakić: Njihova kampanja je mešavina nacionalne, socijalne i antielitističke demagogije. Ponašaju se kao da do sada nismo mogli da gledamo šta je SPS radio, i kao premijer prethodne dve godine, a i kao ministar unutrašnjih poslova poslednjih pet i po godina.
 
DSS - Vojislav Koštunica
 

Trebješanin: Ljudi doživljavaju kao istinu sve što oni kažu, ali se sećaju šta je DSS radio dok je bio na vlasti. Kad su oni bili u vladi, radili su isto. Oni imaju jedan deo biračkog tela koji stalno glasa za njih. Bakić: Njihov marketing, kao i sama stranka, dosta je apatičan. Na momente čak i tužan, kao kad su pokušali da odu na Kosovo. Bude vam žao čoveka koji vodi politiku u koju ni sam ne veruje.
 
 
NDS-Zeleni - Boris Tadić
 

Trebješanin: Spotovi NDS podsećaju na one iz 2012. godine, a na samom početku Boris Tadić priznaje da je grešio i poručuje da to više neće činiti. U to se može poverovati ako kaže zašto je grešio i ako da garanciju da se to više neće događati. Priznavanje grešaka u Srbiji baš ne prolazi. Kad ih neko prizna, ovde ga otpisuju. Bakić: Kampanja Borisa tadića mi izgleda narcisoidno i dosadno. Njegova “vizija” Srbije je vizija bez ikakvog pokrića.
 
LDP - Čedomir Jovanović
 

Trebješanin: I oni se previše vezuju za lidera koji nije baš nesporan. Imaju dobrih ideja, ali bi možda bilo bolje da su druge ljude stavili u prvi plan. Neke birače bi mogli da izgube jer se na izborima bore za mesto u vladi. Bakić: Videćemo da li će pristalice LDP kazniti otvoreno nuđenje naprednjacima. Njihovi simpatizerima mogla bi da zasmeta i vrlo autoritarna kampanja kkavu vode.
 
 
URS - Mlađan Dinkić
 

Trebješanin: Zanimljiva im je ikonografija sa jabukom. Mlađan Dinkić ispada mađioničar koji vadi zeca iz šešira. To može da bude simpatično, ali asocira na Karića. Trik koji je viđen teško može da prođe dva puta. Svi znaju šta je Dinkić prethodnih desetak godina radio, pa je teško poverovati u ono što priča. Bakić: Vidi se da u novcu ne oskudevaju. Njihova kampanja je najprofesionalnije vođena. Istraživanja im uvek prognoziraju rezultat ispod cenzusa, a oni uvek ulaze u parlament. Dinkić kampanju vodi veoma profesionalno. Tu je najjači.

Нема коментара:

Постави коментар